knapeninzuidafrika.reismee.nl

Neushoorns en olifanten

De wekker ging om 4.45 uur, om 5.00 uur zaten we een half open rangerwagen met open zijkant richting Hluhluwé National Park. Na een uur in de koude wind kwamen we aan bij het park. Rond 6.30 uur was het tijd voor ontbijt met koffie en thee. Niet te ver weglopen daar, want er staan geen hekken in het park waar de gehele big 5 te vinden is. De ranger vertelde ons dat de big 5 is samengesteld uit de 5 meest gevaarlijke dieren voor de mens. Tijdens de tocht, die tot 14.15 uur duurt, zien we enorm veel witte neushoorns (breed gezicht, 1 grote en 1 kleine hoorn, hoofd naar de grond) en olifanten, giraffen, buffels, gnoe's, impala's (met de M van McDonalds op hun kont), Kudu's (voor elke 2 jaar een krul in het gewei), zebra's en apen. Van alle dieren worden bijzonderheden verteld, zoals bij de impala dat afhankelijk van de droogte een jong een maand langer kan blijven zitten en een jonge zebra bij de geboorte al net zo'n lange poten heeft als zijn moeder en dus niet opvalt.

Heel bijzonder zijn de waterplaatsen, die wij vanuit een schuilplaats kunnen bekijken. Bij de eerste plaats komen na 10 minuten wachten opeens 15 olifanten aandenderen. Geweldig om te zien hoe deze groep samenwerkt. Een blijft op de uitkijk staan om de veiligheid te waarborgen. Dachten we dat dit bijzonder was, zien we bij een tweede waterpunt minstens 60 olifanten. Ongelofelijk. Wat een prachtig gezicht. Verder hebben we ook ons oog kunnen leggen op (roof)vogels zoals gieren en een slangenarend.

Om 15.30 uur zijn we weer terug in ons huis. Tijd om even bij te komen. We eten vervolgens heerlijk vis bij de Ocean Basket en duiken dan, wederom, op tijd ons bed in.

Sonja

Goed om te lezen dat jullie mee mogen kijken hoe deze dieren leven en niet zoals in Thailand er bijvoorbeeld ritjes op deze dieren gemaakt kunnen worden.