knapeninzuidafrika.reismee.nl

Wijnproeven in Stellenbosch

Met nog 2 dagen hier in Kaapstad moeten we keuzes gaan maken waar we deze aan willen besteden. Van de familie Grootscholten hadden we goede verhalen gehoord over een fietstocht in Stellenbosch. Voor vandaag werd nog een mooie dag voorspeld, ideaal dus voor een rondrit door deze oude stad. Na een telefoontje bleek dat regio's om 13.00 uur tijd had om ons gezin wegwijs te maken door deze oude studentenstad die midden in de wijngaarden is gelegen. De naam dankt deze stad aan Simon van der Stelt. Sowieso waren die Nederlanders niet zo origineel in het bedenken van namen. Zo werd het watertje wat daar liep 'Eersterivier' en de weg 'Dorpstraat'. Er volgde een fijne tocht, waarbij regelmatig werd gestopt. Zo ook bij de wijngaarden van Stark-Condé en Lazerac. Hier proefden wij, op Joy na dan, steeds van 5 verschillende wijnen. Hiervan 2 wit, 3 rood. Voor Vince zijn eerste ervaring met wijn. Aan de etiquette, zoals men in Frankrijk gewend is, doet men hier in Zuid-Afrika niet. Gewoon doen, zoals je het zelf het liefst proeft. Er wordt ons van alles verteld over de teelt (zo droog mogelijk telen), het gistingsproces en Op de terugweg begint het dan toch nog wat te regenen. Jammer. Gelukkig houdt dit niet aan en kunnen we onze tocht afmaken. In de avond hebben we gereserveerd bij Mama Afrika in Longstreet in Kaapstad. Hier staat een live band te spelen die ook bekende nummers op zijn Afrikaans laat horen. De gerechten zijn overwegend Afrikaans, zodat we onze laatste avond stijlvol af kunnen sluiten.