knapeninzuidafrika.reismee.nl

Rondleiding boerderij en eten met familie Grootscholten

Vanmorgen werden we om 7.30 uur verwacht buiten verwacht. Daar stond een open wagen, met dekens, op ons te wachten. Tommie, een medewerker van de farm, leidde ons rond. Hij had daarbij hulp van een andere medewerker (die alle hekken open en dicht mocht doen) en 2 honden. Een hiervan moest nog wel getraind worden, gaf hij toe. Dat was nadat hij met zijn vieze poten tegen al onze broeken was opgesprongen. Aangezien de struisvogels niet voldoende opbrengen, hebben zij er op dit moment nog maar iets meer dan 40 lopen. Daarnaast hadden zij schapen en verbouwden zij koolzaad en koriander. Deze werden alleen verbouwd gedurende de wintermaanden, omdat er gedurende de rest van het jaar geen water gebruikt mag worden voor beregening van het gewas. Het spaarzame water wat dit gebied heeft, mag alleen gebruikt worden voor mensen en dieren. Die ochtend kregen de schapen wat ochtendgymnastiek; de honden kregen hun moment of fame en lieten zien hoe zij de kudde op konden drijven. Een mooi gezicht. Tot slot kregen wij de kans te laten zien hoe sterk een struisvogelei was door er op een been te gaan staan en balansrekeningen te doen.

Na de rondleiding stond het ontbijt voor ons klaar. En wat voor een ontbijt! We startten met een mooi opgemaakt bord met fruit (incl een bloem van Oost-Indische kers). Bij een heerlijk open vuur genoten wij van de wafels, stuisvogelsalami, eieren etc. Wat een feest.

Voor vandaag stond de rit naar Hermanus op de planning. Daar werden wij morgenochtend verwacht voor een sea-kayak. Aangezien de mannen hun zinnen hadden gezet op het kooiduiken met witte haaien, moesten we deze activiteit annuleren. We boekten voor ons allemaal bij Shark Cage Diving Co in Kleinbaai. We moesten de volgende ochtend om 8.30 uur aanwezig zijn.

We waren al vroeg bij de Aloe Guest Lodge aanwezig. De zon brak door. We besloten met een bal het strand op te gaan. Al wandelend langs een mooi klifpad gingen wij op weg. Het strand was alleen verder dan gedacht, waardoor Ad tussendoor de auto maar ging ophalen. Onderweg zagen we 2 haaien in de zee zwemmen. Helaas konden we deze niet goed op beeld krijgen en miste Ad dit beeld.

Toevallig was vandaag ook de familie Grootscholten in Hermanus. We spraken om 19.00 uur af bij Ocean Basket. Het was een gezellige avond waar we allemaal onze ervaringen konden delen. Toen we op een gegeven moment eigenlijk het restaurant werden uit gekeken, namen we afscheid. Morgen weer vroeg uit de veren.