knapeninzuidafrika.reismee.nl

Township Knysna en slapen op boerderij

Vanochtend werden we met zachte miezerregen wakker in de Bamboo lodge. Na een ontbijt met pannenkoeken voor de dames en het bij de Vince en Ad zeer populaire English Breakfast reden we naar het tankstation in Knysna, waar wij om 10 uur werden verwacht voor een bezoek aan een township. Onze gids Mambulu, die zelf in dit township woont, wist ons veel over zijn woonplaats te vertellen. Er wonen ongeveer 248.000 mensen, met verschillende culturele achtergronden. Mambulu bracht ons langs een schoenmaker, een medicijnvrouw en een kinderdagverblijfje/schooltje. Tijdens het WK voetbal schonk Denemarken aan dit township een voetbalveld. Een dag later was al het gras van het veld door omwonenden verplaatst naar hun eigen grond. Dit was ook als protest. De mening van de gids dat de inwoners van dit township geen voetbalveld nodig hadden, werd door Vince tegengesproken.

Bij de Nigeriaanse schoenmaker hebben Vince en Joy een leren armbandje gekocht. De medicijnvrouw vertelde van alles over manieren van "healen". Ze gebruikte verschillende soorten planten en wortels als medicijn voor bijvoorbeeld hoofdpijn, voor mannen om 'het huisje warm te houden' (Africa Style) en Voor vrouwen om zwanger te raken. Volgens onze gids was het wel belangrijk dat je er zelf in geloofde. Blijkbaar deed hij dat zelf niet zo erg, want hij vroeg haar niets om hem van zijn ontstoken af te helpen.

Het kinderdagverblijf maakte het meeste indruk op ons. We werden ontvangen door een groep vrolijk zingende kinderen van 3-6 jaar oud. De twee leraressen, die samen de 30 kinderen onder hun hoede hadden, vertelden ons dat de kinderen 3 talen leren: Zuid-Afrikaans, Afrikaans en Engels. Tot onze verbazing stond er, wel in het Afrikaans natuurlijk, een Nijntje boek van Dick Bruna op de voorlees tafel! Na de drie bezoekjes nam onze gids ons mee naar zijn huis, hoewel het meer op Hok La Qiri op de Jupiter leek. Hier had de schoonbroer van Mambulu een voor ons gekookt. Het was heerlijk! Mambulu vertelde dat hij wacht op een stenen huis van de overheid. Steeds wordt hem verteld dat hij deze snel zal krijgen, maar inmiddels wacht hij al 12 jaar.

Na de interessante tour reden wij door naar onze volgende bestemming: Skeiding Farm House. Annelies heeft hier een warm Guesthouse. Zij stookte het vuur voor ons op, zodat wij konden genieten van de warmte en heerlijk spelletjes konden spelen. Joy was helemaal verliefd op de teckel, die heerlijk bij haar kwam zitten. Hier hebben we een heerlijk diner gegeten. Ons voorgerecht was kudu carpaccio, als hoofdgerecht had Ashley boboti, een typisch Zuid-Afrikaans gerecht en de rest struisvogel steak. Na het avondeten hebben we nog een spannende pot kolonisten van Catan gespeeld waarna naar bed gingen, want de dag daarop moesten we vroeg uit de veren voor een rondleiding op de boerderij.