knapeninzuidafrika.reismee.nl

Knorrende nijlpaarden en krokodillen

Vandaag stond voor ons een heerlijk ontbijt klaar, lekker buiten onder de veranda. Om 9.00 uur werden we bij de steiger verwacht, om van daaruit een boottocht te gaan maken. Onze gids informeerde ons over de dieren en begroeiing rondom het meer van St Lucia. In het meer, wat 85 km lang is, vonden wij de hippo's (nijlpaarden) en een paar krokodillen. Ergens zou ook nog een stierenhaai terug te vinden zijn, maar die hebben wij niet aangetroffen.

De nijlpaarden lopen door het meer, wat zo'n 2 meter diep is. Wanneer het dieper is, kan het nijlpaard een paar minuten zijn adem inhouden. De nijlpaarden leven in groepen bijeen. Er is slechts een mannetje wat met alle vrouwen mag paren. Andere mannetjes die dit ook van plan zijn, worden gelijk uit de groep verstoten. Eventueel kunnen zij het later nog opnemen tegen de baas in de groep of in een andere groep de baas verslaan. Doet hij dit niet, wordt hij een chagrijnige, agressieve, oude brompot die alleen leeft. Sowieso hebben de mannen het bij deze dieren het zwaar te verduren. Vele worden al op jonge leeftijd gedood.

De krokodillen die in het meer leven, kunnen zo'n 4 tot 5 meter lang worden. We zagen al voorafgaand aan de excursie een krokodil die onder de brug door zwom. Lucky us! Tijdens de tocht vonden we er nog eens 3 aan de waterkant.

In dit gebied zijn ook veel vogels: wij zagen een visarend, kraanvogels, een reiger en een nijlgans.

Eenmaal thuis ontving Ashley het goede bericht dat haar bachelor scriptie met een 7 is beoordeeld en dat zij daarmee haar bachelor had gehaald. Een mooi moment.

's Middags genoten wij verder van het heerlijke weer. Het was de bedoeling om in Cape Vidal te snorkelen, maar de juiste plek hebben wij niet gevonden. We hadden naar Mission Rocks moeten rijden. In de plaats daarvan, hebben we heerlijk aan het strand gelegen. Om 16.00 uur stond de zon zo laag, dat het gewoonweg te koud was om te blijven liggen. Dus richting ons huis en lekker St Lucia in om wat te eten. We hadden bij Braza een erg enthousiaste ober die ons bediende, wat ervoor zorgden dat we van een uitgebreid diner genoten. Aangezien we vandaag wat te vieren hadden, was dat geen probleem. Daarna lekker richting bed, want om 4.45 uur ging de wekker weer. Vakantie?