knapeninzuidafrika.reismee.nl

Bushwalk en game-drive

Om 6.00 uur werden wij gewekt door iemand van de lodge. Samen met de gids John maakten wij een bushwalk door het Guernsey park. We kregen te horen over het nut van bomen voor de bevolking. Hij toonde ons een door de natuur gemaakte tandenborstel, lippenstift en wc-papier. Hij vertelde ook over de wortels die verbloemen dat je alcohol hebt gedronken. Hij toonde ons bomen die als parasiet leefden en een zeer hoge termietenhoop van wel 50 jaar oud. Binnen in deze hoop was het erg warm, voelden wij. Aan de hand van de uitwerpselen kregen wij te horen welke dieren de afgelopen nacht waren langsgekomen. Met de keutels van de giraffe verzon John zelfs een spel; keutel in je mond en dan zover mogelijk uitspugen. Vince was de winnaar; Joy vond het echt te gek voor woorden. Tijdens de wandeling zagen wij zebra's, een gnoe en mannetjes struisvogel die gedurende de nacht het nest bewaakt. Het tromgeroffel klonk en kondigde het heerlijke ontbijt aan. Met heerlijke scones. Daarna kregen we tijd om te relaxen, wat na het volle programma van de afgelopen dagen welkom was.

Na het volgende tromgeroffel volgde een lunch en nog wat tijd om te relaxen en spelletjes te spelen. Grappig was de struisvogel die het zwembad van het resort even goed wilde bekijken en de zebra's die heel dichtbij kwamen. Om 15.00 uur vertrokken we richting het Cheetah Project, een rit van ongeveer 45 minuten waar we op de weg ernaartoe verschillende dieren, zoals giraffes en olifanten, tegen kwamen. Heel bijzonder om te zien. Bij het park verplaatsten we ons met 10 personen in een open auto, waarna we met de ranger van het park 2,5 uur dwars door het park crosten. Heuvel op, heuvel af. Naar links, rechts, steil omhoog, steil naar beneden. Zonder het zicht van dieren al een hele belevenis. Maar er waren wel dieren. Het meest bijzonder was de groep leeuwen die we vonden; een man, 3 vrouwen en 6 jonge leeuwen. Toen een van de leeuwinnen de auto wat verdacht vond en naar ons toe liep, kreeg Ad het wel even erg benauwd. Hij zat naast de ranger voorin de open auto. Gelukkig draaide de ranger de auto iets en besloot de leeuwin het grote voertuig op zo'n 3 meter afstand te volgen. Wat zeker ook erg bijzonder was, waren de nijlpaarden en de neushoorns. Beiden zagen we in het licht en in het donker terug. Andere dieren die wij zagen waren giraffen, zebra's, jakhals, gnoes, gazelles, impala's, waterbokken, gieren en buffels. Tussendoor genoten we op een open veld van wat drinken en de ondergaande zon, die de lucht mooi kleurde. Om 19.45 uur waren we weer terug bij onze lodge en konden we weer aanschuiven voor een heerlijke maaltijd in de buitenlucht rondom de vuurplaats. De kinderen verdwenen na het eten richting bed. Wij probeerden met de andere gasten rond het haardvuur een typisch Zuid-Afrikaans drankje, 'springbok'. Toen het echter 22.00 uur was, lagen ook wij in bed. Volgende ochtend om 7.30 uur ontbijten en weer op pad. Dit keer met een eigen auto door het Kruger Park.