knapeninzuidafrika.reismee.nl

Panoramaroute naar Hoedspruit

Deze ochtend besloten Ad en Monique voor het ontbijt te kijken wat in de schaduwkassen vooraan de weg werd gekweekt. Het bleken rozen te zijn. Naast deze kas bevond zich een groentekwekerij. Orbit wenkte ons en legde uit dat bewust was gekozen om na 15 planten een andere plant te poten. Hij wist exact te vertellen welke planten goed naast elkaar groeiden en wat de bijkomende voordelen waren ter voorkoming van insectenplagen. Er werden ook waardplanten neergezet. Na de rondleiding genoten we allemaal van een heerlijk ontbijt onder de veranda bij een open haard vuur genoten te hebben. Helaas konden we niet langer blijven en moesten we vertrokken richting Hoedspruit. De eigenaar vertelde ons wat we onderweg zeker moesten bekijken en wat niet. Onze route ging over de Blyde River Canyon, ook wel de Panoramaroute genoemd. We genoten van het uitzicht bij God's Window, Rain forest, Berlynwaterval, Bourke's Luck Potholes en de Three Rondavels. Richting het natuurpark Guernsey zagen we vele verkooppunten van citrusfruit; deze omgeving (White River) staat erg bekend om zijn vruchten. Eenmaal in het park zagen wij zebra's, giraffen, apen, herten, bokken en een struisvogel. Prachtig om te zien. Eenmaal bij de Thornhill Safari Lodge werden we gastvrij onthaald. We ontmoetten anderen mensen uit Arnhem, België en Australië. Om 20.00 uur klonk het tromgeroffel.... Tijd om te eten. We werden naar een speciale buitenkamer gebracht -rondom een open haard vuur- waar we een heerlijk 3 gangen menu verorberden. Na het eten dicht rondom het haardvuur. Wat een heerlijke avond. Toen het echter 22.30 uur was, lag iedereen weer op een oor. Buitenlucht en voeg opstaan..... Het vergt zo zijn tol.