knapeninzuidafrika.reismee.nl

Idyllisch Hazyview

Bij het ontwaken kregen we meer zicht op onze lodge en de omgeving. Aangezien het 's-middags om 17.30 uur al donker wordt, hadden we dat gisteren gemist. De inrichting van de lodge deed denken aan de Binnentuinen en dat huis is al vele jaren geleden gesloopt. Gedateerd dus.

Om 8.30 uur was Peter v/d Akker van AAA-travel bij de lodge aanwezig om ons alle vouchers te overhandigen en ons de laatste wetenswaardigheden te vertellen. Bidvest was er ook en gaf ons de sleutels van de witte Nissan X-trail. Na een half uur, waarin we moesten passen en meten om de grote hoeveelheid bagage in de auto te krijgen, vertrokken we richting Hazyview. We reden over de Long Tom pass, op ruim 2.000 meter hoogte, waar vele gevechten tussen de Boeren en de Engelsen hebben plaatsgevonden. In Dullstroom, een art en craftplaatsje, lunchten we en kregen tegelijkertijd een lesje dankjewel 'ni-jabunga' en hallo 'saaribona'. Onderweg zagen we mooie Poinsettia bomen, Strelitzia struiken en bananenplantages waarbij de trossen bananen waren voorzien van een blauwe zak. Dit ter bescherming tegen de kou. We zagen ook diverse brandjes. In Zuid-Afrika heeft dat verschillende redenen. Soms wordt een strook afgebrand om te voorkomen dat bij een brand niet gelijk een heel groot stuk in een keer wordt verwoest. Verder worden ook stukken land afgebrand om insekten, bacterien en schimmels te doden voordat weer met een nieuwe teelt wordt gestart.

Onze accommodatie in Hazyview was echt idyllisch; het deed subtropisch aan. Bij het meertje stond een bijzondere boom met appeltjes aan de boomstam. Na het eten bij Kuka, waar we werden geholpen door een uiterst vriendelijke serveerster, wilden we gebruik maken van de sauna die in de mooie tuin van onze accommodatie was gevestigd. Helaas konden we de eigenaren niet meer vinden. De avond werd daarom afgesloten met een gezellig potje Kolonisten van Katan.